denkfoud
  • by:
  • June 27th, 2022
  • Category:

Opinie - "Weer een oudje dat niet mee kan"?


Hoe vaak wordt er niet zuchtend gereageerd op een oudere persoon wanneer deze een app nog niet volledig onder de knie heeft? Weer een oudere die niet mee kan met “onze tijd”. Zou je deze zucht ook slaken indien de persoon voor je dezelfde leeftijd heeft als jij?

"Weer een oudje dat niet mee kan"?

Weer een zucht

 

Hoe vaak wordt er niet zuchtend gereageerd op een oudere persoon wanneer deze een app nog niet volledig onder de knie heeft? Weer een oudere die niet mee kan met “onze tijd”.  

Zou je deze zucht ook slaken indien de persoon voor jou dezelfde leeftijd heeft als jij?
Hoeveel geduldiger zou je uitleggen hoe je je profiel op sociale media privé maakt of je locatie deelt via WhatsApp moest een leeftijdsgenoot jou die vraagt stellen?

 

Digitale inclusie

 

Nochtans worstelen alle leeftijdsgroepen met het gebruik van technologie. Zo geeft 30% van de jongeren aan dat technologische innovaties en veranderingen elkaar te snel opvolgen.* Digitale geletterdheid is een kennen en kunnen dat niet alleen gepaard gaat met leeftijd maar ook met andere socio-economische factoren. Digitale inclusie en persoonlijke dienstverlening komen de gehele maatschappij ten goede


Zo worden problemen sneller opgelost en kan je ergens terecht met vragen. Door zowel een digitale als niet-digitale dienstverlening te voorzien verklein je de digitale exclusie van sociale groepen. Inzetten op digitale inclusie, het toegankelijk maken van digitale toepassingen voor iedereen, is eveneens een belangrijk punt. Zo dienen apps gebruiksvriendelijk te zijn en moeten er meer structurele mogelijkheden aangeboden worden om digitale kennis te vergroten.

*Digimeter 2022

 

Technologie biedt uitdagingen en kansen

 

Ouderen beseffen heel goed dat zij belang hebben bij digitale vaardigheden onder de knie te krijgen. Een omvangrijk aantal ouderen schrijft zich in voor het volgen van digitale workshops en vormingen. Hier is grote vraag naar. Dat alle middelen worden aangereikt om hen vertrouwd te maken met digitale toepassingen is dan ook van fundamenteel belang.

Eénmaal vertrokken, gebruiken ouderen de digitale tools in hun voordeel. Zo houden ze contact met familie en vrienden via videogesprekken, zoeken ze mensen uit het verleden op via Facebook, doen ze aan online bankieren met bankapps, bestellen ze hun boodschappen en schrijven ze zich online in voor allerhande activiteiten en hobby’s. Technologie biedt ons uitdagingen maar ook geweldige kansen.

 

Aanpassingstijd

 

Nieuwe technologie onder de knie krijgen vergt echter tijd. Iedereen die ooit veranderde van besturingssysteem of leerde werken met nieuwe software weet dat er een aanpassingsperiode is. Zelfs voor mensen met een hoge digitale geletterdheid is omschakelen niet steeds vanzelfsprekend.
Ouderen dienen ruimte te krijgen om zich digitale kennis en vaardigheden eigen te maken, voor hun hele leefwereld digitaal wordt.

 

 

 

 

 

 

Sara Motoi
Medewerker beeldvorming en participatie Vief vzw

 

Deel deze pagina met je netwerk